Friday, October 14, 2011

CITA-CITA DAN KERJA

Assalamualaikum. dulu kecik2 orang tanya, dah besar nak jadi ape. kan ade kena isi 3 tempat kosong cita2 kita masa kecik2. aku pun isi la, doktor. well.. masa tu tau doktor je kot. sbb polis2 tak minat. dah besar skit.. time skola menengah, bila orang tanya nak jd ape, aku ckp nak jadi sasterawan negara. pergh, mana dtg idea tu pun aku taktau. pastu bile besar lagi skit, tukar cita2 nak terjun bidang seni. tapi tu semua2 cita je kot. padahal arah dan tujuan serta bidang apa yg aku belajar totally lain sungguh. takde pasal kaitan dgn doktor atau bidang seni. dah besar baru aku tau, keje doktor susah giler. aku respek kot. sbg seorang yg pemalas dan suka tido mcm aku, mesti la tak sesuwei jadi doktor yg sentiasa on call. nyawa orang di tangan kau tu babe. oh tak sanggup ku pikul. pastu aku realized jugak, keje polis tak la semudah yg disangka. harap pakaian je hemsem2. :P haha. sbg seorang yg lembik dan tak reti seni mempertahankan diri serta rabun jauh, aku gerenti mmg takkan diterima masuk join polis. dan untuk bidang seni, mmg aku akan tetap minat sampai bila2.. tapi bila mengenangkan balik.. kalau muka aku terpampang kat mana2.. [oi jgn nak perasan sgt eyh orang nak siar muka kau], nnt kalau aku takde camne? gambar2 aku tu.. org tengok.. tingkah laku aku nnt.. org tgk.. haih. kesian kat parents aku nanti.
tapi kan..... [fikir lama skit] aku rasa.. Oh Em Ji.. aku dah kuar magazine 2 kali kot? ok bai. tabole bgtau magazine ape.

tak kisah la apa pun cita2 kita masa kecik ke, masa dah besar ke.. tp kemana hala tuju kita tu yg penting. cita2 dan perkara yg kita minat, adalah 2 benda yg berbeza tp boleh dilakukan bersama. terus terang aku cakap, apa yg aku kerja skarang.. takkan pernah terlintas dlm otak aku masa aku umur 10 tahun. dan aku berusaha mengelakkannya menjelang umur aku 18 tahun. tapi takdir aku membawa aku menerjah ke bidang ini. [tangan di bahu mata ke atas - takpayah nak skema sgt ayat tu]. baru aku tau mcm mana stressnye kerja.

tapi....

manade kerja tak stress kan? semua kerja stress. lagi stress kalau tak kerja.

bila dah stress. mestilah menonggeng macam ni kan.
-_-




prop adalah milik sepenuhnya tuan punye blog.
patung pink tetonggeng + laptop pink + bantal pink+ headphone pink

No comments:

Post a Comment