Tuesday, March 13, 2012

Angan-Angan, Cita-Cita, Impian, Harapan

Assalamualaikum. Hi. Have a great Tuesday yaw. Haha.

Ape beza angan-angan, impian, cita-cita dan harapan? Basically pada dasarnya, pada aku sama je. Aku bercita-cita nak gi makan char kuew tiow malam ni. Takde bezanya kalau aku cakap, aku berangan nak makan char kuew tiow la mlm ni.. tapi yg buat ianya jadi berbeza adalah dah segi cara penyampaian dan istilah yg akan difahami oleh orang yg mendengarnya. Bila seseorang bercita-cita, ia kedengaran seperti mempunyai keazaman yang tinggi utk mencapainya, sebaliknya jika seseorang itu berangan, ia adalah sst yg mungkin; atau hanya sekadar berpotensi akan berlaku atau tidak akan berlaku langsung. “berangan lah kau!” takde pulak org ckp “bercita2 la kau!” haha

Seumur hidup kita, dari kite lahir sehingga umur yang sekarang ni, opkos kite semua dah melalui kesemua perkara2 tersebut. Aku pernah berangan, aku pernah bercita2, aku selalu dan masih berimpian dan pastinya aku sentiasa meletakkan harapan dalam hidup aku.

Dulu waktu skola, aku dan bff(s) selalu berangan dapat duduk rumah sewa sama2 dan menikmati kehidupan dewasa yg seperti kami impikan. Haha. I don’t know exactly how the idea comes out.. really miss my old days. Dan dulu, dari kecik kite mmg diajar utk bercita-cita tinggi. Samada di sekolah atau kat umah. “dah besar nak jadi ape eeeeh” asal ade jawapan jer la.. Superman, cikgu. Aku rasa byk cita2 aku masa kecik sampai ke besar. Kalau korang rasa ape yg korang buat utk mata pencarian korang sekarang masih sama dgn ‘angan-angan’ dan ‘cita-cita’ korang dulu, that’s mean u are in the right track. Tahniah.

Sekarang, bila aku dah kurang berangan dan bercita-cita.. diri aku byk lebih meletakkan kepada impian dan harapan. Bila sesuatu yang aku citakan contohnya seperti jadi lepasan graduan Univ, then kerja utk menyara hidup, perkara2 tu telah aku capai; jadi aku mula menanam impian dan harapan. Bukan bermaksud aku dah berhenti bercita-cita dan berangan. It’s a good thing u know bila kita bercita2 dan berangan dan kite berusaha utk mendapatkannya.

Sejak dua menjak ni, satu perasaan impian dan harapan yg sgt besar mula terjah sambil main loncat2 dlm otak aku. Sometimes, ia beri kesan yg baik pada aku. Tapi sesetengah waktu, tak sangka pula impian dan harapan ni boleh menyemakkan otak aku. 1 word yang sgt mudah tapi sgt susah nak diterjemahkan. Kahwin.

Ia merangkumi semua perkara yg aku sebutkan; angan2, cita2, impian dan harapan. All for one, one for all. Aku sgt mengimpikan sebuah perkahwinan yang sempurna. Tapi utk dptkan sebuah perkahwinan yg sempurna, perlu ada sebuah perhubungan yang kukuh. Tapi, utk mengekalkan sebuah perhubungan, tak semudah yg disangka. Hanya impian dan harapan sajelah yg aku ada utk buat aku terus berangan2 dan bercita-cita. Aku rasa, jika impian dan harapan aku ni mula pudar dan musnah slow2, mungkin angan2 dan cita-cita aku kearah itu turut terhenti. Bunyi mcm org putus asa je oi?

Jika impian dan harapan aku ni mula pudar, mungkin aku akan berangan-angan dan bercita-cita yg baru utk mencipta impian dan harapan yang lain pulak. Impian dan harapan takkan pernah hilang, tapi bagaimana cara kita untuk mendapatkannya. Good luck in chasing yours.

No comments:

Post a Comment